Astropedia
Advertisement
WMAP 2008

Mapa mikrofalowego promieniowania tła, ukazująca obraz wczesnego wszechświata

CMB Timeline75 polish version (polska wersja PL)

Wszechświat (ang. universum) – słowo dla dzisiejszej nauki dwuznaczne. Dla filozofów są to wszystkie obiekty materialne i energia, które nas otaczają. Dla naukowców, Wszechświat to czasoprzestrzeń, która zawiera wszystkie obiekty materialne i energię, dostępne do obserwacji metodami bezpośrednimi lub pośrednimi poprzez teleskopy i inne przyrządy obserwacyjne. Zgodnie z ogólnie przyjętą teorią względnośći i opartej na niej teorii wielkiego wybuchu wiek Wszechświata szacuje się na 13,7 mld lat, o czym mówi też jego rozmiar (promień wynosi ok. 13,7 mld lat świetlnych, czyli średnica to ok. 27,4 mld lat świetlnych).

Niektórzy kosmolodzy obserwacyjni uważają, że jest to sfera o promieniu około 4 × 1026 m (50 mld lat świetnych), natomiast według niektórych fizyków teoretycznych, jest to czasoprzestrzeń według modelu Wielkiego Wybuchu w małej skali (8 × 1026 m). Pomiary jednorodności promieniowania tła wskazują, że Wszechświat jest prawdopodobnie płaski i będzie rozprzestrzeniał się w nieskończoność.

Czasem astronomowie mówią również o wielu wszechświatach. Mają wtedy na myśli twory, które (być może) istnieją w innej czasoprzestrzeni niż nasza (np. jest hipoteza, że każda czarna dziura jest zalążkiem nowego wszechświata). W tym sensie można więc mówić również o wieloświecie (lub wszech-wszechświecie) zawierającym wszystkie wszechświaty. O tę hipotezę oparty jest jeszcze jeden model powstania naszego Wszechświata, zwany teorią Wielkiej Kraksy. Po za nimi nie istnieje żadna materia, czas, ani przestrzeń.

Plik:Stub.svg Ten artykuł to zalążek artykułu.
Możesz pomóc Astropedia rozbudowując ją!
Advertisement